graag-jaloers-dus-ik.reismee.nl

Angkor Wat

Woe 11/01 - Vrij 13/01:

Het straatbeeld wende snel want de vriendelijkheid van de Khmer is echt overal. Mensen slapen in hun winkels, of hangen rond in hun tuktuk, de kapper heeft de kinderen rondlopen in haar zaak en doet de was even tussendoor... En maar lachen! Er is geen mens dat je niet vriendelijk lachend tegemoet komt, behalve dan misschien sommige toeristen.

Mr. Mean bracht me woensdag naar Angkor Wat -tempelstad en Angkor Thom -grote stad. We hebben woensdag gedurende 9 uur de "korte toer" gedaan en vrijdag de even lange "grote toer" door wat vroeger de hoofdstad van het keizerrijk Khmer was, ten grootte van zuid Oost Azië. Over een gebied van 10 bij 10 km staan overal tempels. Gewijd aan afwisselend Budha en Vishnu, de religie hier is tegenwoordig gewoon: allebei.

De hele woensdag en vrijdag rijdt Mean me langs wel 20 tempels, steeds weer met een ander verhaal. Ik meende in mijn audiogids app een typisch gevalletje "goedkoop is duurkoop" te herkennen, omdat die op weg naar de eerste stop, het meest beroemde complex, na 2 minuutjes er weer mee ophield. Maar toen... Bleek bij elk van de tempels waar we stopten weer meer informatie te volgen.

Langzamerhand werd daarmee ook het patroon duidelijk: de tempels bestaan vaak uit ordeningen van kamers en torens in de vorm van 5 ogen op de dobbelsteen. Een quincunx heet dat kennelijk. Hoewel door de eeuwen heen er wat stijlen veranderden (van hogere heuvels naar groter oppervlak) waren de tempels heel consistent qua bouwstijl. Steeds begeleiden slangen/leeuwen de bruggen en wegen, symbool voor een mythische strijd waarin het heilige keizerrijk werd veroverd op het water (domein van de slangenkoning) door de "leprakoning". Steeds werden recente gebeurtenissen gecombineerd met mythologische en gegraveerd in de zuilen en muren. Er moeten ontelbare mensuren in die zuilen zijn gegaan. De details vermenigvuldigd met deze schaal is... onvoorstelbaar.

Maar het mooiste patroon is de zichtbare tand des tijds. Deze tempels waren gebouwd tussen de 8e en 12e eeuw N. C. en daarna alleen door monniken bewoond. Pas in de 16e eeuw zijn ze herontdekt en sinds de 20e eeuw worden ze gerenoveerd.

De beroemdste "Lara Croft Tomb Raider" tempel wordt echter overwoekerd door mos en gekliefd door bomen. De bouwblokken liggen op grote stapels, niet tegenop te renoveren... Uiteindelijk keert alles weer terug naar de oorsprong. En wij weer naar het gezellige Siem Reap, voor een welverdiend potje Angkor pils.

Op donderdag eisen de voetjes een rustdag. Dus de hoogste tijd voor een stress relieve massage, 'n struinen op de markt het "doen" van de was. 1 dollar per kilo, inclusief drogen, strijken, vouwen... Zit die toko ook in in Nederland?