graag-jaloers-dus-ik.reismee.nl

Cambodja

Na die cliffhanger is het is tijd om dit verslag bij te werken. Deze bestemming blijkt hele andere koek.. Vanaf het vliegveld word ik opgehaald door Mr. Mean. Hij doet z'n naam bepaald geen eer aan en rijdt in een pimpelpaarse tuktuk. Hij had 2 of 3 personen verwacht, omdat de kamer die ik heb geboekt vrij groot blijkt, "a bathroom I can play baseball in", zou Nickelback zeggen.

De tuktuk ride vanaf het vliegveld demonstreert hoe de levensstandaard hier z贸 anders is dan daar/in Holland. Een zoete, gecontamineerde rooklucht van (ik dacht eerst tamme kastanjes) brandende stukken afgedankt multiplex op open vuurtjes komt regelmatig voorbij, de zwerfhonden liggen voor de kraampjes met golfplaten dak, waarin instant noodles, fruit, kokosnoten en plastic troep worden verkocht. Als je wilt, kun je plaats nemen op zo'n strandstoeltje vanuit the '90s. Take a seat, they' re always free...

Waar ben ik aan begonnen? Het gaat door me heen. Eerder dus ook al. Is dit een solo-reis voor beginners? (Nee, en dat wist je zelf ook..) Iedereen hier wil wat van me "One dollar! You buy?" en voor elke dollar moet je zelf zeggen dat je er liever 75ct (ofwel.. 6000 Reap) vanaf wil.

Het hotel is een warm bad van gastvrijheid. De kamer is veels te groot en de mensen verwelkomen me heel hartelijk. Eenmaal alleen krijg ik echter letterlijk binnen een minuut d贸贸r een lange broek in de knie een beet van wat onmiskenbaar een Aziatische Tijgermug is. (Daar heb je de taxonoom weer!) De beet kost de mug haar leven maar dat is het punt: they don't give a shit.

De ge茂mpregneerde klamboe wordt opgehangen aan een lijntje tussen een ornamentje en de gordijnen rails. Makkelijk gezegd, wel 20 minuten zweten. Maar Hee... Het lukt! En je hebt er 茅茅n gekocht, vriend. You are actually prepared this time.De hypochondrische dokter hoopt wel dat Onze Lieve Heer dit exemplaar niet van dengue had voorzien en het niet-innemen van de Malarone door de vingers ziet...

't Zou nog een heel lang verhaal kunnen worden zo. Would you like to zoom out? Uiteraard is de soep niet zo heet als 'ie wordt opgediend. De Khmer (a.k.a. Het volk in Cambodja, dat door het noodlot niet heel Europa heeft veroverd in 1150 N.C.) zijn heel vriendelijk. Ik ga deze drukte uit, 3 van de 4 dagen: naar de tempel. Zeker, sommige straten hier zijn van rode modder en metzonder stoep, maar het is hier prima toeven. Omgekeerd: hoe rijk zijn we dat onze straten allemaal perfect zijn?

Hoe snel ik ook wen aan Cambodja... Plan B was al ingeroepen v贸贸r ik hier kwam. De volgende bestemming wordt Hanoi, Vietnam. 't Reisplan gaat op de schop. Vandaar dat ik geen anti-Malaria heb ingenomen! Siem Reap is namelijk nagenoeg malaria-vrij. Van de malerone krijgt >1 van de 10 mensen een bijwerking waar ik nu 猫cht niet op zit te wachten. Zoals die brandend rode armen van de DEET, maar dan erger.

Morgen heb ik een tuktuk tour door Angkor Wat gefixt. Of eigenlijk heeft Mr. Mean een soort tour aangeboden en ik heb hem geappt. Angkor Wat ("stad van de tempels") is een wereldberoemd tempelcomplex en de reden vormt om naar Cambodja te reizen. We vertrekken om 09:00. Gas op die lolly!

Reacties

Reacties

Jeroen

Hi Peter, mooi man, Cambodja. Geniet er van! Enne, wij hebben het ook overleefd zonder anti-Malaria tabletten, mocht het mis gaan kun je altijd nog in het ziekenhuis terecht ?
Straks ook nog de Vietnamese keuken proeven, man wat een geluk. Veel plezier nog!

Rik

Mooie geschiedenisles over de Khmer!

Zit gelijk weer met de classic 'Cambodia' van Kim Wilde en Vorwerk in m'n hoofd.

'They don't give a shit'?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!